Sibeliusmuseum bjöd på utställningar som väcker känslor

Text: Helena Nylund | Bild: Annika Welling-Nyberg

Under fjolåret fick Sibeliusmuseums besökare njuta av ett mångsidigt utställningsutbud. I höstens utställning om betongbrutalism utgjorde själva museibyggnaden ett av utställningsobjekten.

Hösten 2023 visades utställningen Älskade hatade betong – Brutalism i Finland i Sibeliusmuseum. Betongbrutalismutställningen presenterade den finländska betongarkitekturens pärlor.

Utställningen baserades på faktabokförfattaren Mikko Laaksonens bokprojekt Brutalism i Finland (Brutalismi Suomessa). Laaksonen kartlägger i sitt arbete finländska brutalistiska objekt.

Faktabokförfattaren Mikko Laaksonen

En betongbrutalistisk pärla

Sibeliusmuseum lämpar sig för olika sorters utställningar och konserter med sitt iögonfallande utseende och sin otroliga akustik. För en utställning om betongbrutalism var Sibeliusmuseum än mer ändamålsenlig än så: museibyggnaden representerar karakteristisk betongbrutalism och utgjorde därmed den perfekta inramningen.

Museimiljön kännetecknar också på ett träffsäkert sätt en av den brutalistiska arkitekturens karakteristiska drag: Upplevelsen av byggnaden och dess möjliga skönhet upplevs helt annorlunda inne i än utanför byggnaden.

Betongutställningens affisch. Å Communications

Sibeliusmuseum, ritad av Woldemar Baeckman, representerar brutalismen på ett internationellt signifikant sätt. Museimiljön kännetecknar också på ett träffsäkert sätt en av den brutalistiska arkitekturens karakteristiska drag: Upplevelsen av byggnaden och dess möjliga skönhet upplevs helt annorlunda inne i än utanför byggnaden.

Sibeliusmuseums fasad består av industriellt gjutna betongplattor där det reliefaktiga mönstret skapats av gjutningsbrädorna, som placerats vinkelrätt mot varandra i olika mönster. Museibyggnadens hjärta, konsertsalen  Sibeliussalen, ger ett nästan tempellikt intryck med sina höga betongpelare och skickliga ljussättning.

En arkitekturstil som delar åsikterna

Betongbrutalism är precis som namnet säger, en stil som förknippas med ytor av rå betong. Den här stilen var vanlig i Finland under 1960-talet och har under åren väckt både avsky och uppskattning.

Utställningsamanuens Ilona Vanhakartano berättar att hon hade blandade känslor för betong innan hon började arbeta med utställningen. Förr uppfattade hon materialet som tungt och tråkigt, och dessutom med stor klimatpåverkan.

Se bara på museets fasad, på avstånd påminner ytan nästan om trä, och när man kommer in möts man av en helt annan miljö än den som utsidan döljer.

– I dag har jag en helt annan syn på  betong som ett mångsidigt och rent av vackert material. Se bara på museets fasad, på avstånd påminner ytan nästan om trä, och när man kommer in möts man av en helt annan miljö än den som utsidan döljer. Bland utställningsobjekten ingick förutom själva museibyggnaden också bland annat bilder av utrymmen som museibesökarna annars inte får se, berättar Vanhakartano.

I utställningen presenterades den kontroversiella arkitekturstilen genom fotografier, miniatyrmodeller, videor och ljudkonst. Tack vare detaljerna i verken kunde besökarna ta till sig materialet på ett nytt sätt och förstå tankarna bakom arkitekturstilen. Utställningens konstverk skapades av konstnärerna Stefanie Loveday och Sami Klemola.

Besökarflödet var jämnt under hela året, vilket tyder på att mångsidigheten i vårt utställningsutbud har nått rätt publik.

Stiftelsens för Åbo Akademi museichef Teemu Kirjonen var också mycket nöjd med utställningen och dess mottagande.

– Utställningen om betongbrutalism var en ny sorts möjlighet och upplevelse för Sibeliusmuseum, som så väl representerar den här arkitekturstilen. Helheten gjorde att det blev en alldeles unik upplevelse, sammanfattar Kirjonen.

Rekordår för Sibeliusmuseum

För Sibeliusmuseum var 2023 ett händelserikt år och nya besökarrekord uppnåddes. Museichef Kirjonen sammanfattar några av framgångarna:

– Speciellt glädjande är att besökarflödet var jämnt under hela året, vilket tyder på att mångsidigheten i vårt utställningsutbud har nått rätt publik. Dessutom förstärktes våra museer och vår utställningsverksamhet med rekryteringen av en utställningsamanuens, som är en ny tjänst vid Stiftelsen för Åbo Akademi. Förutom Sibeliusmuseums bestående utställningar om Jean Sibelius och instrumentsamlingen presenterades fyra roterande utställningar under året.

Den 19 februari 2023, exakt hundra år efter uruppförandet, presenterades även det handskrivna originalpartituret till Jean Sibelius sjätte symfoni, som Sibelius själv hade donerat till museet.

Totalt besöktes Sibeliusmuseums utställningar av över 11 000 personer under år 2023.

Roterande utställningar i Sibeliusmuseum 2023

Ballet, 2.2– 2.4.2023
En gemensam utställning av dansläraren Teija Huusko och fotografen Jaska Poikonen, bestående av balettrelaterade fotografier.

Waves of Waves, 14.4– 3.9.2023
Samtida konstutställning av Nayab Noor Ikram

Sitt och blå, 17.5– 10.9.2023
Ljudinstallation i Sibeliusmuseums atriumgård av Antti Tolvi

Älskade hatade betong – Brutalism i Finland, 17.9.2023–7.1.2024
Utställningen baserade sig på faktabokförfattaren Mikko Laaksonens bokprojekt Brutalism i Finland. Utställningens konstverk är skapade av konstnärerna Stefanie Loveday och Sami Klemola.