Text: Veronica Aspelin-Forsell | Bild: Ari-Matti Ruuska, Turun Sanomat
I november 2023 skrev regissör Mikko Rantanen, sopran Annukka Kuivisto och pianist Jaana Luuppala historia då de för första gången någonsin uppförde en operaföreställning i Sibeliusmuseums konsertsal. Monologoperan Ihmisen ääni är som skapt för det intima utrymmet med sin enastående akustik.
Stiftelsens för Åbo Akademi museichef Teemu Kirjonen och kulturproducent Johannes Juva såg genast potential till samarbete när arbetsgruppen bakom monologoperan Ihmisen ääni tog kontakt. Operans regissör och scenograf Mikko Rantanen efterlyste en scen och alla inblandade var ense om att Sibeliusmuseums konsertsal skulle passa utmärkt för ändamålet. När sopran Annukka Kuivisto och pianist Jaana Luuppala tog ton i salen fick de sina förhoppningar bekräftade.
– Utrymmet är som gjort för opera, konstaterar Juva som jobbar med konserter och musikevenemang på Sibeliusmuseum.
Ihmisen ääni framfördes under fyra novemberkvällar år 2023 och lockade både inbitna operafans, nyfikna förstagångsbesökare, press och musikinfluerare till museet. Den ungefär en timme långa föreställningen uppfördes till största delen på finska.
Operans regissör och scenograf Mikko Rantanen efterlyste en scen och alla inblandade var ense om att Sibeliusmuseums konsertsal skulle passa utmärkt för ändamålet. När sopran Annukka Kuivisto och pianist Jaana Luuppala tog ton i salen fick de sina förhoppningar bekräftade.
– Föreställningen fick fint mottagande både av recensenter och publik och lockade en lite annan målgrupp än våra vanliga konsertbesökare. Opera är inte för alla, men de som gillar genren uppskattade också den här ambitiösa produktionen med en lysande Annukka Kuivisto i huvudrollen, säger Juva.
Nytolkning av klassiker
Ihmisen ääni bygger på kompositör Francis Poulencs monologopera La Voix Humaine från år 1958, baserad på författaren Jean Cocteaus libretto från år 1930. Originalet uruppfördes i Paris med sopran Denise Duval i huvudrollen. Genom åren har föreställningen blivit en klassiker inom sin genre.
Operans berättelse är i sig mycket tydlig och enhetlig, men den ger också utrymme för tolkning. I mitt tycke är detta ett tecken på en operakonstens pärla, på något som inte kan slitas ut. Operan vecklar ut bilder i vilka mänsklighetens ömtålighet kan speglas, beskriver regissör Rantanen.
Regissör Mikko Rantanen önskade bevara stämningen i Poulencs La Voix Humaine, vilket ställde höga krav på hans översättningsarbete från franska till finska. Med operans handling tog han sig dock flera friheter.
– Operans berättelse är i sig mycket tydlig och enhetlig, men den ger också utrymme för tolkning. I mitt tycke är detta ett tecken på en operakonstens pärla, på något som inte kan slitas ut. Operan vecklar ut bilder i vilka mänsklighetens ömtålighet kan speglas, beskriver regissör Rantanen.
Genom den uttrycksfulla och mångfacetterade musiken får den övergivna och desperata kvinnans skiftande sinnesstämningar, känslor och förlorade livskontroll en klangfull form, berättar sopran Annukka Kuivisto.
I Rantanens Ihmisen ääni utnyttjades scenen, Sibeliusmuseums intima konsertsal, för att fånga de många och starka känslor berättelsen rymmer. I det förhållandevis lilla utrymmet kom publiken både direkt och indirekt nära handlingen, som i Rantanens tolkning utspelar sig i en mentalsjukhusmiljö på 1950-talet. Publiken får följa ett smärtsamt telefonsamtal mellan en kvinna och hennes kärlek som avvisar henne. Rösten i den andra ändan av tråden hörs aldrig, vilket lämnar utrymme för tolkning: finns det överhuvudtaget någon där, eller pågår samtalet bara i kvinnans huvud?
– Genom den uttrycksfulla och mångfacetterade musiken får den övergivna och desperata kvinnans skiftande sinnesstämningar, känslor och förlorade livskontroll en klangfull form, berättar sopran Annukka Kuivisto.
Föreställningens sopran och pianist bar dräkter planerade av Anniina Kuula.
Mersmak
Både Sibeliusmuseums personal och operans arbetsgrupp var efter avslutad spelperiod nöjda med resultatet. Kulturproducent Johannes Juva påpekar att det nog hade fått plats med lite mera publik, men att mottagandet bland dem som hittade till museet var positivt.
Det är absolut möjligt att vi tar in opera i vårt program också i framtiden. Sibeliusmuseums konsertsal skapar en alldeles speciell stämning även för exempelvis dans- och teaterföreställningar, så kanske kan vi framöver erbjuda mera sådana upplevelser, spekulerar Juva.
– Det är absolut möjligt att vi tar in opera i vårt program också i framtiden. Sibeliusmuseums konsertsal skapar en alldeles speciell stämning även för exempelvis dans- och teaterföreställningar, så kanske kan vi framöver erbjuda mera sådana upplevelser, spekulerar Juva.
Juva, som bland annat producerar Sibeliusmuseums konsertserier Sibbe Live!, Fredagar på Sibbe och Sibbe Atrium Live!, förhåller sig även positivt till att framföra samma produktion flera gånger.
– Våra konserter är nästan alltid engångsföreteelser så det var intressant att få jobba med ett lite längre perspektiv med Ihmisen ääni, avslutar Juva.
Vi framför vårt varma deltagande i sorgen till Rantanens familj
Två verk regisserade av Mikko Rantanen har satts upp på Sibeliusmuseum. Första gången vi hade glädjen att samarbeta med Mikko Rantanen var år 2018 i samband med musikteaterpjäsen Sibelius – kuolematon, som han dramatiserade och regisserade. Vårt senaste samarbete var under hösten 2023 i och med att operan Ihmisen ääni sattes upp på Sibeliusmuseum. Vi beklagar djupt hans för tidiga bortgång och framför vårt varma deltagande i sorgen till Rantanens familj.