Offentlig konst viktigt inslag i campusbyggnaden Astra

Text: Veronica Aspelin-Forsell | Bild: Erik Saanila

Hösten 2023 bjöd Stiftelsen för Åbo Akademi in fem konstnärer att delta i en konsttävling i anslutning till campusbyggnaden Astra. Konsttävlingen är en del av ett tredelat konstkoncept som utarbetats för den offentliga konsten i Astra.  Konceptet ’Brännande tid’ hämtar inspiration från akademikvarterens historiska miljö, dess synliga och osynliga tidsskikt.

År 2023 var ett händelserikt år i uppförandet av campusbyggnaden Astra, som planeras stå färdig i kvarteret Stjärnan i slutet av 2025. Fastigheten fick sitt namn i en öppen namntävling, Stiftelsen för Åbo Akademi utsåg byggprojektets entreprenör, rivningen av Gadolinia avslutades och Astras grundsten murades. Därtill utvecklades konceptet för den offentliga konsten i byggnaden. Konceptet Brännande tid inkluderar ett inomhuskonstverk, ett utomhuskonstverk och ett abstrakt verk. Konceptets förverkligande inleddes med en konsttävling för inbjudna konstnärer, med syftet att skapa ett utomhusverk i anslutning till den nya byggnaden. Tävlingen arrangerades och finansierades av Stiftelsen för Åbo Akademi.

Därtill utvecklades konceptet för den offentliga konsten i byggnaden. Konceptet Brännande tid inkluderar ett inomhuskonstverk, ett utomhuskonstverk och ett abstrakt verk. Konceptets förverkligande inleddes med en konsttävling för inbjudna konstnärer, med syftet att skapa ett utomhusverk i anslutning till den nya byggnaden.

– Vi beslöt att ordna en riktad tävling gällande Astras utomhuskonstverk för att få olika och intressanta infallsvinklar av aktuella konstnärer. Gården är ju öppen för alla och verket kan bli hela Åbos gemensamma skatt, konstaterade stiftelsens skattmästare Lasse Svens i samband med konsttävlingens utlysning.

Illustration: Sigge Arkitekter Ab

Stiftelsens intendent Ulrika Grägg har ansvarat för planeringen och tävlingsarrangemangen i nära samarbete med planerings- och konsultbyrån Public Art Agency Finland. Hon beskriver processen som omfattande och stundvis intensiv, men också väldigt rolig och lärorik. Konstnärsgillet i Finland och arkitektbyrån Sigge Arkitekter Ab har varit andra viktiga samarbetsparter.

Både konsttävlingar och satsningar på offentlig konst ligger i tiden och jag är glad över att vi på stiftelsen gick in för det här storskaliga projektet, konstaterar Grägg.

– Både konsttävlingar och satsningar på offentlig konst ligger i tiden och jag är glad över att vi på stiftelsen gick in för det här storskaliga projektet, konstaterar Grägg.

Senare under våren kommer samarbetet med konstnären som planerar inomhuskonstverket att offentliggöras. Tidtabellen för val av konstnär av det abstrakta verket är ännu öppen. I och utanför Astra uppförs totalt tre konstverk till ett värde av omkring 400 000 euro. Inom den offentliga sektorn följs ofta procentprincipen vid nybygge, vilket innebär att cirka en procent av byggnadskostnaderna satsas på konst.

– Astra kommer bland annat att användas av Åbo Akademi, som är den största hyresgästen, men campusbyggnaden kommer även att fungera som ett vardagsrum i Åbo för alla med anknytning till akademin men även för dem som inte har det. Tanken är att alla ska kunna njuta av utomhuskonsten. Verket tillför ett nytt element i campusmiljön och gatubilden, det talar sitt eget, ordlösa språk och förenar studerande, personal och andra med olika bakgrund och modersmål. Konsten skänker tröst, inger hopp, stimulerar och utmanar, konstaterar Grägg.

Konstkonceptet Brännande tid

Astrabyggets historiska omgivning inspirerade till temat för den offentliga konsten och konceptet Brännande tid, som utarbetades i samarbete med Public Art Agency Finland. I kvarteret Stjärnan där fastigheten uppförs finns både synliga och osynliga tidsskikt.

Jag tänker på brännande, såsom angelägen eller akut. Med allt som pågår i världen just nu samt klimatkrisen tolkar jag namnet som en känsla av att leva vid historiens slut.

– Public Art Agency Finland föreslog ett antal aktuella nordiska konstnärer som endera har tidigare erfarenhet av offentlig konst eller som i sin konstnärliga verksamhet på olika sätt har närmat sig tematiken. De fem konstnärer som bjöds in att medverka i tävlingen är arkitekt Akseli Leinonen och skulptörerna Laura Könönen och Eetu Huhtala från Finland, samt bildkonstnärerna Hilda Hellström och Sara Nielsen Bonde från Sverige, berättar Grägg.

Konstnärerna gjorde sina tolkningar av tävlingens koncept, som upplevdes både mångsidigt och intressant.

– Jag tänker på brännande, såsom angelägen eller akut. Med allt som pågår i världen just nu samt klimatkrisen tolkar jag namnet som en känsla av att leva vid historiens slut. Här gillar jag att tänka på geologisk tid, ‘deeptime’, som rör sig i ett spann bortom vår historia. Den geologiska tiden och bergets minne påminner oss om att vi inte riktigt kan prata om ’slut’ utan att allt går i cykler. Dessutom kan namnet referera till Åbo brand. Det finns ett före och ett efter branden, både i det mänskliga och geologiska minnet.

Det här sade konstnären Hilda Hellström i en intervju kring konceptet.

Att tävla i konst

Konsttävlingen för inbjudna konstnärer genomfördes enligt Konstnärsgillets i Finland regler för konsttävlingar, vilket bland annat omfattade ett detaljerat tiosidigt tävlingsprogram, en transparent tävlingsprocess och branschenliga tävlingsarvoden. Tävlingen pågick under drygt fyra månader. Det vinnande bidraget utsågs i februari 2024.

Det var viktigt att bedömningen gjordes av branschproffs, såsom andra konstnärer, men självklart skulle också vi som representerar beställaren få tycka till. I vår bedömning utgick vi framför allt från konstnärernas tolkningar av konceptet Brännande tid, berättar Grägg.

För att kunna göra en så objektiv bedömning som möjligt av de inlämnade bidragen utgick juryn från ett protokoll av kriterier. I juryn satt representanter för Stiftelsen för Åbo Akademi, Public Art Agency Finland, Konstnärsgillet i Finland, Åbo museer, Åbo Akademi och Åbo Akademis studentkår.

– Det var viktigt att bedömningen gjordes av branschproffs, såsom andra konstnärer, men självklart skulle också vi som representerar beställaren få tycka till. I vår bedömning utgick vi framför allt från konstnärernas tolkningar av konceptet Brännande tid, berättar Grägg.

Beställningen var ett permanent utomhuskonstverk och konstnärerna hade på förhand fått information om möjliga platser att uppföra verken.

– Samtliga fem konstnärer lämnade in sina bidrag i form av beskrivningar och skisser, så vi bedömde idéer snarare än färdiga verk. Bidragen höll hög kvalitet och vi som beställare är mycket nöjda över konsttävlingen som delmål för att uppnå slutresultatet: ett utomhusverk tillgängligt för alla, som berikar denna unika historiska miljö, sammanfattar Grägg.

Skulpturhelheten Passage of Time vann konsttävlingen

Juryn var enhällig när de utsåg den svenska bildkonstnären Hilda Hellströms bidrag Passage of Time till vinnare. Verket övertygade juryn med sitt kraftiga sätt att behandla tid. Verket utgår från tanken om en långsam, geologisk tid och består till sin form av stora block som placerade i grupp bildar ett portmotiv.

– Skulpturerna liknar lager av stenmaterial utskuret ur ett större block som avslöjar de skikt som jorden långsamt format. Tanken med förslaget är kopplad till de arkeologiska utgrävningar som genomförts i området, där de funna elementen tolkas som en del av detaljerna i verket, i vilket även Åbo brand syns. Brandens spår går som en mörk rand genom stadens jordlager. Det är inspirerande att få förverkliga ett verk på en plats med så många historiska lager, säger Hellström.

Verket planeras uppföras framför trappavsatserna där besökare kan sitta. Målsättningen är att verket står färdigt när Astra tas i bruk hösten 2025.